ועדת הבריאות בראשות ח"כ אוריאל בוסו מצמצמת משמעותית את חוק הקורונה הגדול: יבוטלו סמכויות הממשלה להטיל סגרים, לסגור עסקים ולחייב בבידוד במלוניות

בכפוף לאישור הצעת חוק בקריאות שנייה ושלישית במליאה, יבוטלו גם הסמכויות לחייב בהצגת בדיקה או תו ירוק בכניסה למקומות ציבוריים, להגביל אירועים והתקהלויות וכן פעילות מוסדות חינוך ורווחה. נותרו בחוק- הסמכויות לחייב בבדיקת קורונה לפני הגעה או בכניסה לישראל, להטיל חובת בידוד ולבצע אכיפה פרונטלית ואלקטרונית כלפי מבודדים.

ועדת הבריאות בראשות ח"כ אוריאל בוסו אישרה לקריאה שנייה ושלישית (בכפוף לריביזיה) את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 12), התשפ"ג-2023 מ/1593. הצעת החוק המקורית שהוגשה לוועדה ביקשה להאריך בשנה את כלל סעיפי החוק, המסמיך את הממשלה להטיל מגבלות בתחומים שונים בשל התפשטות נגיף הקורונה. עם זאת, לאחר שיח משותף של יו"ר ועדת הבריאות עם משרד הבריאות, סוכם לצמצם משמעותית את סעיפי החוק הקיים ולהותיר עד 15 בפברואר 2023 מסגרת חוקית שתאפשר לממשלה להכריז על "מצב בריאותי מיוחד", כדי להפעיל סמכויות להתמודדות עם מצבים כגון הגעה של וריאנטים חדשים ואלימים מחו"ל.

בכפוף לאישור הצעת החוק בקריאות השנייה והשלישית במליאת הכנסת, מהחוק יוסרו סעיפים רבים, בהם הסעיפים שמאפשרים לממשלה להטיל סגר כללי, לקבוע מגבלות על התקהלויות ואירועים, לסגור עסקים, מוסדות חינוך ורווחה, להטיל חובת בידוד במלוניות, להכריז על אזור מוגבל או אזור תיירות מיוחד ולחייב בהצגת בדיקה או תו ירוק בכניסה למקומות ציבוריים.

נותרו בחוק סמכויות להתקין בכפוף להכרזה על מצב בריאותי מיוחד ולהליכי אישור פרלמנטרי, תקנות המחייבות מפעיל של כלי טייס או שיט לדרוש מהנוסעים להציג תוצאה שלילת בבדיקה לפני העלייה למטוס או האונייה בדרכם לישראל או ממנה, וכן המחייבות לאסוף מהנוסעים מידע שיאפשר יצירת קשר עמם במקרה שימצא בדיעבד חולה בווריאנט מסוים שיש לנסות ולמנוע את התפשטותו. כמו כן נותרו בעינן הסמכויות לחייב בתקנות את השבים לישראל לבצע בדיקה לפני כניסתם למדינה או אחריה ולמנוע כניסה ממי שהבדיקה נמצאה חיובית. נוסף על כך נותרה סמכות להכריז כי על הפעלת פיקוח טכנולוגי לגבי מי שחייב בידוד.

במהלך הדיון עלו ממספר גורמים שאלות אודות הצורך להאריך את הסמכות לשימוש בפיקוח הטכנולוגי, הכולל ניטור נקודתי למבודדים באמצעות לחיצה על קישור שיתקבל בסמס, תוך שימוש בשיחות וידיאו. נציגי המשטרה והמשרד לביטחון לאומי הציגו את הכלים שעמדו לרשותם בגלי הקורונה האחרונים והדגישו כי לכל מבודד ניתנה האפשרות להסכים או לסרב לפיקוח האלקטרוני. מי שסירב היה נתון לפיקוח פרונטלי מוגבר של גורמי האכיפה. עוד הדגישו כי מדובר בניטור רגעי ולא במעקב מתמשך. נציגי המשרד אמרו כי מדובר בכלי חשוב שמקל מאוד ומביא להפחתת העומס על גורמי האכיפה: "מרבית המבודדים שנשאלו סירבו לפיקוח האלקטרוני, אולם עם הזמן למדנו להציג את הכלי בצורה נכונה, ביצענו הסברה וניתן היה לראות עלייה משמעותית בהסכמה עם הזמן- מהסכמה של 5% בהתחלה עד לאזור ה-30% בסוף".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור אמר: "כלי הפיקוח הטכנולוגי אינו תואם לנסיבות הקיימות ולהערכה הקיימת. כיום במקרה הצורך יבדקו כמות קטנה של אנשים ואין צורך בכלי הזה כדי להפחית מהעומס על המשטרה. לא נכון להפוך את המערכת הרפואית לשוטרת ואנחנו חוששים שהותרת הסעיף תפגע באמון הציבור ותביא יותר נזק מתועלת".

יו"ר הוועדה ח"כ אוריאל בוסו אמר: "עמדתנו היא שברגע שאתה משאיר את האפשרות להטלת בידוד אתה חייב להותיר גם כלים לבצע ולאכוף את זה. וכפי שהודגש על ידי משרד הבריאות, אנחנו מאריכים את מסגרת החוק כאשר הסמכויות בו צומצמו למינימום הנדרש כדי שיהיה אפשר להתמודד עם מצב של התפרצות".

עו"ד אורן פסטרנק, מחאת הריבון: "אתמול הצגתי נתונים על כך ששיעורי קטלניותם של זני האומיקרון הוא פחות מעשירית מזה של זני השפעת. אף אחד לא חושב לחייב בבידוד או בבדיקות על שפעת. הרצון לסייע לבריאות הציבור הוא נכון אבל כאן הוא לא רלוונטי ופוגע באמון הציבור".

ד"ר שרון אלרעי פרייס, הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות שבה והדגישה בתגובה לדברים כי הארכת תוקף הסמכויות נועדה להותיר מסגרת חוקית שבאמצעותה תוכלל להתמודד המדינה עם החמרה והתפשטות של המגיפה, בעיקר במקרים של הגעת וריאנטים חדשים ואלימים יותר מהאומיקרון, וכי אין בכוונת משרד הבריאות להפעיל סמכויות אלה במצב הקיים, זאת בדומה למה שנעשה לדבריה בחצי השנה האחרונה, בה לא הופעלו הסמכויות על אף התפרצות המגיפה המחודשת בסין והעלייה המסוימת בתחלואה בישראל.

ח"כ טטיאנה מזרסקי הציגה מספר הסתייגויות להצעת החוק ואמרה בין היתר: "אתמול הונח לפנינו נוסח החוק בלי שום שינויים. בסופו של דבר שינינו הרבה מאוד ואני מתעקשת גם כעת שיש צורך בהארכה של רק שלושה חודשים ובתקופה הזאת נתחיל לעבוד על חוק הפנדמיות בצורה מסודרת, יחד עם משרדי הבריאות והביטחון לאומי". יו"ר הוועדה השיב לחברת הכנסת: "כדי שלא יהיה מצב שנצטרך לחוקק את חוק הפנדמיות מהר או לעשות זאת טלאי על טלאי כן נאריך את החוק בשנה".

אוריאל בוסו
ח"כ אוריאל בוסו קרדיט צילום לתמונה: דוברות הכנסת – דני שם טוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *