מחקר ארצי שנערך בשערי צדק חשף את החומר המסוכן במוצרים להחלקת שיער שהובילו לאי ספיקת כליות קשה. בשל ריבוי מקרים של נשים שאושפזו במצב קשה מאוד עם פגיעה חמורה בכליות לאחר החלקת שיער, המחקר אישש את החשד באשר להימצאותם של חומרים מסוכנים בחלק מן המוצרים להחלקת שיער שנעשה בהם שימוש במספרות השונות; לאחר הצגת הנתונים ובעקבות הקמה ועבודה של ועדה המקצועית משרד הבריאות שלל רישיונות של המוצרים להחלקת השער

מחקר חדש שהוביל צוות המכון לנפרולוגיה במרכז רפואי שערי צדק בראשון ד"ר אלון בניה ומנהלת המכון פרופ' לינדה שביט, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת המדעי היוקרתי  American Journal of Kidney Diseases  של האיגוד האמריקאי לנפרולוגיה, מסכם את העבודה והמאבק לביטול הרישיונות לחומרי החלקת שיער המסוכנים לנשים.

לאחר מספר מקרים שהתגלו בשערי צדק של נשים שאושפזו במצב קשה מאוד עם פגיעה חמורה בכליות לאחר החלקת שיער, יזמה פרופ' לינדה שביט מחקר ואיסוף נתונים מכל בתי החולים בארץ על מנת להבין מהו החומר הגורם לאי ספיקת כליות.

מחקר ארוך טווח שארך שלוש שנים הציג 26 מקרים של נשים בטווח גילאים 14-58, (גיל ממוצע 28) מרביתן ללא מחלות רקע שהגיעו לחדרי המיון השונים בארץ עם אי ספיקת כליות חמורה. בעקבות זאת החל בירור מעמיק והתגלה המכנה המשותף לכולן, כל הנשים ללא יוצאת מן הכלל עברו החלקת שיער מספר ימים קודם.

המחקר חשף את החומר המסוכן לכליות, חומצת גליקולית שנמצאה בחומרי ההחלקה היא ככול הנראה הגורם לכשל הכלייתי החמור.בעקבות העבודה האינטנסיבית שכללה השתתפות בוועדות ושיח עם משרד הבריאות, בחודש האחרון נשללו רישיונות מעשרות תכשירים להחלקת שיער המכילים חומצה גליקולית.

בעקבות המחקר, הועברו הנחיות מעודכנות לכל צוותי הרפואה בארץ לתחקר נשים עם סימנים של בחילות, הקאות וכאבי בטן עם אי ספיקת כליות חריפה האם ביצעו החלקת שיער בימים שלפני.

"החלקת שיער קיימת בכל העולם ולכן חשוב להקפיד על החומרים בהם משתמשים", מציינת פרופ' שביט. "לשערי צדק הגיעו נשים במצב קשה, בהן אישה הרה עם פגיעה חריפה בכליות שחלקן עדיין במעקב. בבדיקת רקמת הכליה שבוצעה לאחר ביופסיית הכליה בחלק מהנשים נמצא חומר פירוק של חומצה גליקולית שנספגה בדם של המטופלות דרך הקרקפת ושקעה בכליות.  חלק מהנשים נזקקו אף לטיפול בדיאליזה בעקבות כשל כלייתי חמור."

"חשוב לעורר את המודעות של הנשים וגם של מעצבות ומעצבי השיער להשתמש רק בתכשירים מותרים ולהיצמד להוראות היצרנים", מוסיפה פרופ' שביט. "אני שמחה שהצלחנו למנוע עוד מקרים רבים של סכנת חיים בנשים שמבקשות לעבור החלקת שיער עם חומרים בטוחים".

להלן קישור למאמר שפורסם ב–  American Journal of Kidney Diseases :

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272638623000069

דר לינדה שביט
דר לינדה שביט קרדיט: דוברות שערי צדק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *