בעקבות הפיילוט המוצלח, במסגרתו הושקו 8 מרכזי "אפ 60+" לליווי והכנה של אזרחים לקראת ואחרי גיל הפרישה, מבקשים כעת המשרד לשוויון חברתי וארגון ג'וינט-אשל להרחיב את התוכנית לרשויות מקומיות נוספות בתקציב של 4 מיליון שקלים.

 

במסגרת ה"קול הקורא", יוכלו הרשויות להקים מרכזים נוספים שיעניקו ליווי לאזרחים ותיקים ויעודדו זיקנה פעילה בנושאי תעסוקה, התנדבות, אורח חיים בריא, התנהלות פיננסית נכונה ופנאי. מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי, יעל מבורך: "הפרישה מהעבודה והיציאה לגמלאות מהווים את אחד ממעברי החיים המרכזיים והמשמעותיים, והדבר מחייב אותנו, ראשי הממשל והשלטון המקומי, לפעול למען אוכלוסייה זו ולדאוג לייצר סביבה שתאפשר להם לממש את הפוטנציאל בתקופת החיים החדשה"

העלייה בתוחלת החיים הביאה איתה, בין היתר, גם להתארכות תקופת החיים שלאחר הפרישה משוק העבודה. על פי התחזיות, צפויה האוכלוסייה המבוגרת בישראל, בני ה-60 ומעלה, להגיע לכ-1.2 מיליון נפש בשנת 2035 – גידול של כ-66% ביחס לשנת 2015 . עבור רבים מהאזרחים, מקום העבודה הוא מרכיב משמעותי וחשוב בחיים, המעניק תחושת ערך, שייכות, ומשמעות בחיים, ועל כן בהגיעם לגיל הפרישה, ניצב בפניהם אתגר חדש למציאת מקורות חלופיים לתחושות אלו. בנוסף, פרישה מהעבודה עבור רבים כרוכה בעלייה משמעותית ב"זמן הפנוי", ובהיעדר תחליפים הולמים לעבודה, השעות המרובות עלולות להוות נטל של ממש שעשוי להוביל לשעמום, דיכאון, בדידות ותחושה של חוסר תכלית. תהליך הפרישה מתחיל בשלב התכנון וקבלת ההחלטות, כשהפורש מתבקש לבחור האם להמשיך או לסיים לעבוד, ובהתאם לקבל החלטות בנושאי פנסיה וקצבת הזקנה. זהו שלב קריטי ביכולתו של האדם להתמודד עם תקופת החיים החדשה ולנהל אותה בהצלחה.

בישראל, מערכות המדינה טרם התאימו עצמן לקיומה של תקופת חיים חדשה, בה האזרחים טרם מגדירים עצמם כ"זקנים", ואין מספיק שירותים ייחודים העונים על הצרכים של קבוצה זו. בניגוד למעבר בשלבי הבגרות בחיים של בני ה-20+ המלווה במערכת חינוך מסודרת ומעטפת ממשלתית ומקומית באמצעות חינוך על יסודי, הקרן להכוונת חיילים משוחררים, מרכזי צעירים ועוד, לבני ה-60+ אין כיום מסגרת מסודרת המסייעת להם למצוא את התחליף למסגרת התעסוקה בה היו כל חייהם.

במסגרת התוכנית של המשרד לשוויון חברתי וג'וינט-אשל, יוקמו מרכזים רשותיים, מרכזי "אפ 60+",  שיעניקו מענים בשלושה מישורים: סדנאות תהליכיות להתארגנות והסתגלות לתקופת החיים החדשה; מענה לסוגיות קונקרטיות כמו תעסוקה והתנהלות פיננסית; והכוונה לאורח חיי זקנה פעילה כמו תרבות, התנדבות, ספורט, אורח חיים בריא ועוד. עד כה פועלים ברשויות ברחבי הארץ כשמונה מרכזי אפ 60+ בהצלחה רבה.

מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי, יעל מבורך: "הפרישה מהעבודה והיציאה לגמלאות מהווים את אחד ממעברי החיים המרכזיים והמשמעותיים, והדבר מחייב אותנו, ראשי הממשל והשלטון המקומי, לפעול למען אוכלוסייה זו ולדאוג לייצר סביבה שתאפשר להם לממש את הפוטנציאל הפיזי, החברתי והנפשי בתקופת החיים החדשה".

אפ 60+
אפ 60+, צילום אילוסטרציה PIXABAY

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *